بازاریابی چیست ؟
بازاریابی یا مارکتینگ فرایندی است که از طریق آن یک شرکت با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و علاوه بر ترغیب مشتریان قدیمی به خرید محصولات و استفاده از خدمات ، مشتریان جدید را نیز جذب می کند.
بازاریابی موجب آگاهی مشتریان جدید از ویژگی های مختلف یک محصول یا خدمت شده و موجب ترغیب افراد برای استفاده از محصولات آن شرکت می شود . همچنین بازاریابی توانایی بازگرداندن مشتریان از دست رفته را نیز دارد.
بازاریابی انواع مختلف و شیوه های مختلف دارد . به عنوان مثال بازاریاب ها ممکن است محصولی را به کسب و کاری دیگر بفروشند ، که به این نوع بازاریابی، بازاریابی کسب و کار به کسب و کار یا B2B می گویند.
تعریفی دقیق از بازاریابی
اگر بخواهیم تعریفی دقیق از بازاریابی را ارائه کنیم باید بگوییم بازاریابی تلاش برای برقراری ارتباط بین ارزش محصول ( کالا و خدمات ) و مشتری می باشد .
بازاریابی به هنر فروش نیز معروف است. اما فروش یکی از توابع کوچک بازاریابی محسوب می شود.
بازاریابی، فرایندی است که بین توانایی های یک شرکت و نیاز های مشتریان تعادل ایجاد میکند.
سرجو ریمن در کتاب پایان عصر بازاریابی سنتی، بازاریابی را اینگونه تعریف میکند : بازاریابی درباره داشتن برنامه ها و ترویج ها و تبلیغات و هزاران چیز دیگری است که در متقاعد کردن مردم به خرید یک محصول، موثر واقع می شود.
چرا بازاریابی مهم است ؟
بازاریابی یکی از مهترین کارهایی است که هر کسب و کاری می تواند برای موفقیت خود انجام دهد . بازاریابی نه تنها موجب ایجاد آگاهی می شود بلکه موجب افزایش فروش و تعداد مشتریان ، رشد کسب و کار و نزدیکی مشتریان با سازمان ها و شرکت ها می شود.
6 دلیل برای اهمیت بازاریابی
- اطلاع رسانی مشتریان از ویژگی ها محصولات
- شناخت مشتری
- افزایش فروش
- جذب مشتریان جدید
- ایجاد رقابت بین شرکت ها و سازمان ها
- برندینگ یا برندسازی
- بازگشت مشتریان ازدست رفته
- و ….
استراتژی بازاریابی چیست ؟
استراتژی بازاریابی عبارت است از برنامه ریزی ، توسعه و اجرای عملیاتی برای بدست آوردن یک مزیت رقابتی در بخشی از بازار.
هر شرکت و سازمان دارای محصول و خدمت که نیاز به داشتن بخشی از سهم بازار می باشد باید از بازاریابی برای بدست آوردن بازار هدف و جذب مشتریان خود استفاده کند.
چه نکاتی برای بازاریابی موفق باید رعایت شود ؟
- هماهنگی موثر و کارآمد بین اقدامات بازاریابی
- توجه به اجزا و رابطه بین اجزا
- برنامه ریزی دقیق و اجرا در زمانی دقیق
- ارائه دقیق محصولات و خدمات دقیقا مشابه توضیحات ارائه شده حین بازاریابی
انواع بازاریابی :
- بازاریابی درخواست به اقدام
- بازاریابی تله ای
- بازاریابی اتحات متقابل
- بازاریابی محدود
- بازاریابی گروه اجتماعی
- بازاریابی سببی
- بازاریابی محتوا
- بازاریابی رسانه
- بازاریابی دیجیتال
- بازاریابی متنوع
- بازاریابی با نمونه رایگان
- بازاریابی چریکی
- بازاریابی پیامکی
- و …
نسل های بازاریابی :
- نسل اول بازاریابی : تولید و بازاریابی
- نسل دوم بازاریابی : تحقیق ، تولید ، بازاریابی
- نسل سوم بازاریابی : تحقیق ، تولید ، بازاریابی، ارتباط دائمی با مشتری تا نفوذ به ذهن و قلب مشتری
آیا بازاریابی منجر به اشتغال می شود ؟
فعالیت های مختلف بازاریابی به نوبه خود سهمی در کسب درامد افراد یک جامعه دارند . از متخصصین کامپیوتر تا طراحان صنعتی و … همگی به نوعی به مارکتنیگ به منظور رشد کسب و کارشان نیاز دارند.
پس بازاریابی در نهایت موجب اشتغال شده و خود نیز یک شغل محسوب می شود.
سخن آخر
هر شخصی که به هر نوعی با کسب و کار در تعامل است از صاحبان کسب و کار تا فروشندگان و مدیران سایت ها و … باید بدانند که بازاریابی چیست و چگونه میتوانند از استراتژی های بازاریابی برای رشد و گسترش و موفقیت کسب و کارشان استفاده کنند.
اگر علاقه مند به بازاریابی و فروش هستید سری مقالات بازاریابی و فروش را در سابین مگ مطالعه کنید.